Тăван чĕлхемĕр
Тăван чĕлхемĕр, ĕмĕр сывă пул!
Эпир çĕрте çĕрсен те -эсĕ юл.
Анне чĕлхи. Эс тăванран тăван.
Санран та çывăххи кам пур-ши ман!
"Халăхăн ăс-тăнĕпе унăн мĕн пур тĕнче курăмне тăван чĕлхе чун парать. Тăван чĕлхесĕр чăн-чăн пĕлỹ çук",-тенĕ И. Я. Яковлев.
Эп чăваш ачи, саватăп
Чĕвĕл-чĕвĕл чĕлхене
Юратап сăвва-юрра та
Купăса та кĕслене
Юрататăп вуламашкăн
Чăвашла та вырăсла:
Ик чĕлхе вăл- ик ăс маншăн
Эп пуласшăн ик ăслах!
Ваттисен сăмахĕсем
-Чĕлхепе Атăла та пĕвелеме пулать тенĕ.
-Тăван çĕршывра хĕвел те ăшăрах.
-Тăван çĕршыв - атте-анне çĕршывĕ.
-Тăван çĕршыв сывă пулсан, тăван йăву та пулĕ сан.
-Тăван çĕршыва тăван аннỹне юратнă пек юрат.
Чăваш сăмахĕ.
Вăхăт çитĕ. Чăваш чĕлхи те тимĕр татĕ. Çивĕч пулĕ. Хĕртнĕ хурçă пек пулĕ. Вăхăт çитĕ - чăваш юрри те илтĕнсе кайĕ. Таса пĕлĕте, çут тĕнчене, хĕрлĕ хĕвеле савса юрлĕ вăл. Чăваш юрринче таса пĕлĕт çумĕнчи тăри юрри илтĕнĕ. Чăваш юрринче тинĕс хумĕ шавлă, вăрман чашлĕ, вĕçĕ-хĕррисер улăхсем симĕсленсе выртĕç. Авалхи хуйхă сасси илтĕнмĕ, телей куç умне тухса тăрĕ. Атăл хĕрри тăрăх тĕнче кĕсле сассипе янраса тăрĕ - çакă чăваш юрри пулĕ. Чăваш чĕлхи кăвар пулĕ, хĕрнĕ хурçă пулĕ!
Çеçпĕл Мишши
Методика подготовки учащихся к олимпиадам
Любому обществу нужны одарённые люди, и задача общества состоит в том, чтобы рассмотреть и развить способности всех его представителей. К большому сожалению, далеко не каждый человек способен развивать свои способности. Очень многое зависит и от семьи, и от школы.
Задача семьи состоит в том, чтобы вовремя увидеть, разглядеть способности ребёнка, задача же школы – поддержать ребёнка и развить его способности, подготовить почву для того, чтобы эти способности были реализованы. Именно в школе должны закладываться основы развития думающей, самостоятельной, творческой личности. Жажда открытия, стремление проникнуть в самые сокровенные тайны бытия рождаются на школьной скамье. Каждый из учителей сталкивался с такими учениками, которых не удовлетворяет работа со школьным учебником, им не интересна работа на уроке, они читают словари и энциклопедии, изучают специальную литературу, ищут ответы на свои вопросы в различных областях знаний. Поэтому так важно именно в школе выявить всех, кто интересуется различными областями науки и техники, помочь претворить в жизнь их планы и мечты, вывести школьников на дорогу поиска в науке и жизни, помочь наиболее полно раскрыть свои способности.
Среди многочисленных приемов работы, ориентированных на интеллектуальное развитие школьников, особое место занимают предметные олимпиады.
Когда мы слышим слово «олимпиада», то ассоциируем его с сильными учащимися, отличниками. Подобный подход оправдан, если речь идет о районных, краевых, Всероссийских и Международных очных олимпиадах. На таких уровнях сама цель олимпиад – выявление одаренных и нестандартно мыслящих учащихся, определение сильнейших из них.
В настоящее время создана сеть заочных предметных олимпиад по всем учебным предметам. Цель олимпиад этого вида несколько иная – это ознакомление учащихся с задачами предметных уровней и предоставление возможности сравнить свои успехи в изучении областей науки с успехами своих ровесников.
Участие школьников в заочных олимпиадах краевого, Российского, Всероссийского и Международного уровня имеет целый ряд привлекательных моментов и для ученика, и для родителей и для учителей:
- дает возможность школьникам и их учителям защищать честь своей школы;
- создает ситуацию успеха, поднимает интерес учащихся к изучению предмета;
- привлекает учащихся уже с начальных классов к участию в Олимпиадах, через несколько лет, будучи старшеклассниками, они станут «ветеранами» интеллектуальных турниров, которых можно будет смело отправить на любое соревнование;
некоторые олимпиады («Кенгуру», КИТ, «Русский медвежонок», «Чĕвĕлти чĕкеç») проходят в том же тестовом формате, что и ЕГЭ, предоставляя учащимся возможность за несколько лет освоить данную форму тестирования;
- по итогам проведения олимпиады учителя, ученики и их родители могут ознакомиться с результатами всех участников по нескольким критериям: по классам, по регионам, по населенным пунктам, узнать свой результат и сравнить его с лучшим;
- каждый участник имеет возможность получить диплом призера или участника, сертификат для школьного портфолио, которые могут послужить лишним «козырем» при поступлении в ВУЗ.
Система подготовки участников олимпиад:
- базовая школьная подготовка по предмету;
- подготовка, полученная в рамках системы дополнительного образования (кружки, факультативы, курсы по выбору);
- самоподготовка (чтение научной и научно-популярной литературы, самостоятельное решение задач, поиск информации в Интернете и т.д.);
- целенаправленная подготовка к участию в определенном этапе соревнования по тому или иному предмету (как правило, такая подготовка осуществляется под руководством педагога , имеющего опыт участия в олимпиадном движении).
Подготовка школьников к олимпиадам:
- для эффективной подготовки к олимпиаде важно, чтобы олимпиада не воспринималась как разовое мероприятие, после прохождения которого вся работа быстро затухает;
- подготовка к олимпиаде должна быть систематической, начиная с начала учебного года;
- курсы по выбору целесообразнее использовать не для обсуждения вопросов теории, а для развития творческих способностей детей;
- индивидуальная программа подготовки к олимпиаде для каждого учащегося, отражающая его специфическую траекторию движения от незнания к знанию, от практики до творчества;
- использование диагностического инструмента (например, интеллектуальные соревнования по каждому разделу программы по предмету);
- уделить внимание совершенствованию и развитию у детей экспериментальных навыков, умений применять знания в нестандартной ситуации, самостоятельно моделировать свою поисковую деятельность при решении экспериментальных задач;
- использовать учителю все имеющиеся в его распоряжении возможности: мысленный эксперимент, уроки - практикумы, эксперимент в школьном кабинете и т.д.
1. Выявляем наиболее подготовленных, одаренных и заинтересованных школьников через:
1) наблюдения в ходе уроков;
2) организацию исследовательской, кружковой работы и проведение других внеклассных мероприятий по предметам;
3) оценку способностей школьников и анализ их успеваемости по смежным дисциплинам.
2. Создаём творческую группу, команду школьников, готовящихся к олимпиадам, которая позволяет:
1) реализовать взаимопомощь, передачу опыта участия в олимпиадах, психологическую подготовку новых участников;
2) уменьшить нагрузку учителя, так как часть работы по подготовке младших могут взять на себя старшие (обучая других, они будут совершенствовать и свои знания).
3. Планируем работу.
1) при планировании работы с группой школьников избегаем формализма и излишней заорганизованности;
2) оптимально выстраиваем индивидуальные образовательные траектории для каждого участника (свободный выбор типа заданий, разделов предмета для изучения, используемых пособий);
3) предусматриваем возможность отдыха, релаксации;
4) основной формой работы на занятиях - различные формы индивидуальной и парной работы.
4. Расширяем кругозор: читаем книги, журналы, работаем в Интернете, общаемся дистанционно , участвуем в интенсивных школах и т.д.
5. Работаем руками.
Развиваем умения непосредственно работать с инструментами, веществами, реактивами, приборами и т. д.
6. И не останавливаемся.
К группе одарённых детей могут быть отнесены дети, которые:
а) имеют более высокие по сравнению с большинством остальных интеллектуальные способности
б) имеют доминирующую, активную, ненасыщаемую познавательную потребность
в) испытывают радость от умственного труда
г) для таких детей характерна высокая скорость развития интеллектуальной и творческой сфер, глубина и нетрадиционность мышления
План мероприятий при подготовке учащихся к олимпиадам
- Первичное анкетирование учащихся на выявление их общей и предметной одаренности (май).
Карта одаренности на каждого ребенка.( педагог-психолог - начало сентября)
- Разработка программы по работе с одаренными детьми при подготовке к олимпиадам (учителя-предметники, зам.директора по УВР- август).
- Формирование нормативно-правовой базы учреждения по работе с одаренными детьми(сентябрь)
Приказ об утверждении курсов по выбору и факультативов
Положение о стимулирующих надбавках педагогов
Положение об индивидуальных образовательных программах одаренных учащихся
Положение о проведении школьных олимпиад
- Утверждение расписания курсов по выбору и факультативов, нацеленных на развитие интеллектуальных способностей учащихся, на учебный год (сентябрь)
- Формирование индивидуальных образовательных программ (ИОП) учащихся по предметам (сентябрь)
- Проведение школьных олимпиад в рамках предметных недель, брейн-рингов и т.д. в течение года согласно плану работы ОУ
(Руководитель ШМО учителей-предметников, заместитель директора по УВР, учителя-предметники. Участие детей в данных мероприятиях – 90-100%).
- Организация участия одаренных детей в школьном и районном этапах Всероссийской олимпиады школьников в 2012-2013 г.
согласно плану работы ОУ (Заместитель директора по УВР, учителя-предметники. Участие детей в мероприятии – не менее 9%).
- Создание системы дистанционного участия детей в предметных олимпиадах (http://www.farosta.ru/ дистанционные олимпиады «Фактор роста», http://www.unikru.ru/ мир конкурсов от Уникум и др.)
- Организация научно-поисковой работы учащихся посредством сети Интернет в течение года.
- Развитие логического и интеллектуального мышления учащихся через чтение интернет-журналов научной и учебной направленности (Интернет-журнал «Эйдос» - http://www.eidos.ru/olymp/index.htm, интернет-журнал для младших школьников «Опять» - http://irc43.ru/internet-zhurnal-dlya-mladshikh-shkolnikov-qopyatq.html). В течение года.
- Подписка на периодический журнал «Юный эрудит»
- Работа с педагогическими кадрами. Семинары по теме: «Особенности обучения одаренных детей». В течение года.
- Работа с родителями. Проведение лекториев для родителей по темам: «Сложности психического развития одаренных детей», «Развитие и формирование одаренности в процессе обучения, воспитания и общения». По плану ОУ.
- Отслеживание результативности участия школьников в олимпиадах различного уровня. В конце года.
Условия успешной работы с одаренными учащимися:
- Осознание важности этой работы каждым членом коллектива и усиление в связи с этим внимания к проблеме формирования положительной мотивации к учению.
- Создание и постоянное совершенствование методической системы и предметных подсистем работы с одаренными детьми.
- Признание коллективом педагогов и руководством школы того, что реализация системы работы с одаренными детьми является одним из приоритетных направлений работы школы.
- Постоянная работа по совершенствованию учебно-воспитательного процесса с целью снижения учебной и психологической перегрузки учащихся.
Халǎх сǎмахлǎхĕпе урокра усǎ курни (Михайлова С.Г.)
Халǎх юмахĕсен пĕлу паракан тата вĕрентуллĕ пĕлтерĕш пур. Юмахсемпе ачасем интересленеççĕ, мĕншĕн тесен вĕсенче этемĕн кулленхи пурнǎçĕ, кил-çуртри пурнǎç йĕрки тата çын хǎйне хǎй епле тыткаламалли йĕркесен ǎнланǎвĕсем. Вĕсенче яланах улталǎва, киревсĕр ĕçсене сивлеççĕ.
Кашни халǎхǎн хǎйĕн наци юмахĕсем пур. Чǎваш халǎх юмахĕнче чи усǎлли, чи кирли вǎл – çынсене пĕр-пĕринпе хутшǎнмалли йĕрке пурри. Юмахсем çынсене пĕр-пĕринпе ǎшǎ кǎмǎлпа калаçма, аслисене хисеплеме вĕрентеççĕ.
Пирĕн шкулта пĕтĕм Раççей шайĕнчи наукǎпа практика «Çитĕннисем тата ачасем: çемьене вĕрентсе устермелли этнопедагогика ыйтǎвĕсем» проблемǎпа конференци пулса иртрĕ. Çак конференцире эпĕ 5-мĕш класра уçǎ урок ирттертĕм.
Урок теми: Халǎх cǎмахлǎхĕ.
«Уйǎх çинчи хĕр» юмах.
Урок тĕллевĕсем: 1) Калаçу пуплевне аталантарасси, чǎвашла тĕрĕс вулама тата çырма хǎнǎхтарасси. 2) «Уйǎх çинчи хĕр» юмахпа тата çĕнĕ сǎмахсемпе паллаштарасси.
3) Ырǎ, сǎпайлǎ, ĕçчен, кǎмǎллǎ, тĕрĕс пулма, аслисене итлеме вĕрентесси.
Урока кирлĕ хатĕрсем: «Манǎн юратнǎ юмах» темǎпа ÿкерчĕксем, «Уйǎх çинчи хĕр» ÿкерчĕк, кĕвенте ÿкерчĕкĕ, мультимедийный проэктор.
Урок юхǎмĕ.
I. Урока кĕни.
а) Халǎх сǎмахлǎхĕ çинчен кĕске калаçу иртересси. (Экран çине таблица тухать).
Устное народное творчество (Халǎх сǎмахлǎхĕ)
( |
Лирика
|
Эпос
|
Драма
|
О животных (чĕр чунсем çинчен)
|
Бытовые (йǎла)
|
Волшебные (асамлǎ)
|
Сказка
|
Халǎх сǎмахлǎхĕ – устное народное творчество
Чĕр чунсем çинчен – о животных
Асамлǎ – волшебные
Йǎла – бытовые
б) Юмахсем çинчен кĕске калаçу иртересси.
-Эсир юмахсем вулама юрататǎр-и? (Кам юратать –хĕрлĕ карточка кǎтартать, кам юратмасть – симĕс).
- Юмахсем мĕнлисем пулаççĕ? (Экран çинчи терминсемпе усǎ курса ответлеççĕ).
- Кам йǎла юмахĕсем вулама юратать? (Кǎвак карточкǎсем çĕклеççĕ).
- Кам чĕр чунсем çинчен вулама юратать? (Симĕс карточкǎсем çĕклеççĕ).
- Кам асамлǎ юмахсем вулама юратать? (Хĕрлĕ карточкǎсем çĕклеççĕ).
- Сире асамлǎ юмахсем мĕншĕн килĕшеççĕ?
II. Çĕнĕ темǎпа ĕçлесси.
Урок темипе, тĕллевĕсемпе паллаштарасси.
1) Словарь ĕçĕ.
тухатмǎш – колдунья
ама çури – мачеха
ама çури хĕрĕ – падчерица
çур çĕр – полночь
кĕвенте – коромысло
çǎлкуç – родник
хǎрушǎ – страшно
хĕрхен - жалеть
а) Учитель сǎмахсене пĕр хут вулать.
ǎ) Учительпе ачасем чǎваш сǎмахĕсене вулаççĕ.
б) Чǎваш сǎмахĕсене хĕр ачасем, вырǎс сǎмахĕсене – арçын ачасем вулаççĕ.
2) Юмахпа ĕçлесси.
а) Учитель вулать.
Уйǎх çинчи хĕр.
Ĕлĕк-авал пите усал тухатмǎш пурǎннǎ. Унǎн ырǎ, сǎпайлǎ, хитре ама çури хĕрĕ пулнǎ. Ама çури хĕрне юратман. Час-часах вǎрçнǎ.
Пĕррехинче ама çури çур çĕрте киле килнĕ. Хĕрне шыв ǎсма кǎларса янǎ.
Хĕр витрепе кĕвенте илнĕ те çырмана чупнǎ. Каçĕ уяр, сивĕ. Çулте тулли уйǎх кǎна пулнǎ. Çǎлкуç патне çитсен хĕре хǎрушǎ тухатмǎшсем çавǎрса илнĕ.
Хĕр хǎраса укнĕ те уйǎх çине пǎхса пулǎшу ыйтнǎ. Уйǎх хĕре хĕрхенсе хǎй патне илнĕ.
Çавǎнпа халĕ те уйǎх çинче кĕвентеллĕ хĕре курма пулать.
ǎ) Ачасем пĕрер предложени вулаççĕ.
б) Пĕр ача юмах содержанине кĕскен вырǎсла каласа парать.
в) Юмаха мĕнле ǎнланнине тĕрĕслеме учитель ыйтусем парать:
- Ĕлĕк-авал кам пурǎннǎ?
- Унǎн кам пулнǎ?
- Ама çури хĕрне мĕн тунǎ?
- Пĕррехинче ама çури хĕрне ǎçта янǎ?
- Каçĕ мĕнле?
- Çǎлкуç патĕнче хĕре камсем çавǎрса илнĕ?
- Хĕре мĕн пулǎшнǎ?
г) Пĕр-икĕ ачи юмахǎн содержанине чǎвашла каласа парать.
д) Воспитани моменчĕ.
- Сире юмах килĕшрĕ-и? (Килĕшнĕ пулсан хĕрлĕ карточка кǎтартаççĕ).
- Кам килĕшрĕ? Мĕншĕн?
- Кам килĕшмерĕ? Мĕншĕн?
-Ама çури тĕрĕс тунǎ-и? (Симĕс карточкǎсем çĕклеççĕ).
- Кам тĕрĕс мар тунǎ тесе шутлать? (Хĕрлĕ карточкǎсем çĕклеççĕ).
Ашшĕ-амǎшĕн ачисене вǎрçмалла мар, ырǎ сǎмахсемпе, ырǎ тĕслĕхсемпе вĕрентмелле.
III. Физкультура саманчĕ.
IV. Панǎ сǎмахсене йĕркелесе предложенисем тǎвасси.
Конверт ǎшǎнче ваттисен сǎмахĕсем. Кашни сǎмаха уйрǎм хут çине çырнǎ. Предложенири сǎмахсене вырǎнсемпе пǎтраштарнǎ.
а) Чǎвашсен ваттисен сǎмахĕсем нумай. Вĕсем çамрǎксене вĕрентеççĕ. Тĕслĕхрен: «Ашшĕ-амǎшне итлемен ача хǎй пуçне хǎй çухатать». (Экран çине тухать).
- Эсир ку ваттисен сǎмахне мĕнле ǎнланатǎр?
- Сирĕн пурнǎçра ун пекки пулнǎ – и? Каласа парǎр.
Атте-аннене итлес пулать, мĕншĕн тесен вĕсем пире ырǎ тǎвас тесе вĕрентеççĕ.
ǎ) Ваттисен сǎмахĕсене пуçтарасси.
Тǎватǎ парта хушшинчи ачасем чǎвашла çырнǎ ваттисен сǎмахĕсене йĕркелеççĕ, ыттисем - вырǎсла вариантне.
Ĕç вǎл – пурнǎç илемĕ. – Труд красит человека.
Ĕçрен ан хǎра – вǎл хǎй санран хǎратǎр. – Не бойся работы пусть она тебя боится.
Шанчǎклǎ тусǎн хакĕ çук. – Надёжный друг цены не имеет.
Ырǎ сǎмах – лайǎх кун. – Доброе слово, что ясный день.
Пĕрисем ваттисен сǎмахĕсене чǎвашла вулаççĕ, теприсем – вырǎсла.
б) Икĕ килĕшнĕ ваттисен сǎмахĕсене çырса илесси. (Экран çинче ваттисен сǎмахĕсем).
V. Пĕлме интереслĕ.
а) Шкул библиотекинче «Ваттисен сǎмахĕсем, каларǎшсем, сутмалли юмахсем» ятлǎ кĕнеке пур. Эпĕ сире ǎна илсе вулама сĕнетĕп. (Учитель кĕнекине кǎтартать). Чǎвашла, вырǎсла юмахсен пуххисем те пур. (Учитель юмахсен пуххине кǎтартать).
VI. Вĕреннине пĕтĕмлетесси.
а) Доска çине чечек ÿкересси.
Ачасенче чечек çеçкисем. Вĕсем çине сǎмахсем çырнǎ: щедрый –тарават, скромный – сǎпайлǎ, добрый – ырǎ, бережливый – перекетлĕ, трудолюбивый – ĕçчен, справедливый – тĕрĕс, вежливый – кǎмǎллǎ.
Учитель сǎмахсене вырǎсла калать, ачасем чǎвашла вариантне тупса доска çине çеçкесене тухса çакаççĕ. «Юмахсем пире тарават, сǎпайлǎ, ырǎ, перекетлĕ, ĕçчен, тĕрĕс, кǎмǎллǎ пулма вĕрентеççĕ» предложени пулмалла.
а) Предложенине ачасем пурте пĕрле вулаççĕ, çырса хураççĕ.
б) Воспитани моменчĕ.
VII. Киле ĕç парасси.
Килте аслисемпе пĕрле вырǎсла е чǎвашла юмах вуламалла, ǎна сÿтсе явмалла.
VIII. Ачасен пĕлĕвне хакласси.Эпир - çут çанталǎк ачисем. (Михайлова С.Г.)
Вĕçен кайǎксен çут çанталǎкри пĕлтерĕшĕ питĕ пысǎк. Кайǎксем - пире пулǎшакансем, вǎрмансемпе хирсене, пахчасемпе садсене сыхлакансем.
Сивĕре кайǎксем хула ǎшшине туртǎнаççĕ, çынран пулǎшу кĕтеççĕ.
Çынсем те вĕсене пулǎшма тǎрǎшаççĕ. Кайǎксене апат параççĕ.
Анчах та темшĕн пур çын та çут çанталǎк ырлǎхне хакламасть. Этеме пула çут çанталǎкри çыхǎну юлашки ĕмĕрте сисĕнмеллех пǎсǎлса кайрĕ. Кайǎксен шучĕ чакать.
Кайǎксǎр эпир пурǎнайман та пулǎттǎмǎр. Кайǎксǎр çĕр мĕнле пуласси çинчен шухǎшлама та хǎрушǎ.
Çавǎнпа та чǎваш чĕлхи урокĕсенче эпир ачасемпе час-часах çут çанталǎк çинчен калаçатпǎр. Тĕслĕхрен: Раштав уйǎхĕн 6-мĕшĕнче 5Л класра «Пĕчĕк туссене пулǎшмалла» темǎпа урок ирттертĕм. Çак урокǎн пĕр пайĕпе паллаштарасшǎн. Воспитани тĕллевĕсем: вĕрентекенсене çут çанталǎк шǎпи пирĕн алǎра пулнине, ǎна мĕнле упрамаллине тата пуянлатмаллине ǎнлантарасси, кайǎксене пулǎшма вĕрентесси.
139-мĕш страницǎри «Пĕчĕк туссене пулǎшмалла» текспа ĕçлесси.
ü Çĕнĕ сǎмахсемпе паллашасси.
ü Текста учитель вулать.
ü - Кам мĕн ǎнланчĕ?
ü .Ачасем пĕрер предложени вулаççĕ.
ü Çĕнĕ правилǎпа пулнǎ сǎмахсем тупасси.
ü Учитель предложенисене вырǎсла куçарса вулать, ачасем чǎвашла çырнине тупаççĕ.
ü 4-мĕш хǎнǎхтарупа ĕçлесси. Ыйтусене учитель вулать.
ü Содержанине чǎвашла каласа парасси. (1-2 ача).
ü Воспитани моменчĕ.
- Ашшĕ, Настя тата Таня тĕрĕс тунǎ-и?
- Мĕншĕн вĕсем кайǎксене пулǎшма шутланǎ?
Кайǎк ячĕсене аса илесси.
- Эпир паян кайǎксене пулǎшни çинчен текст вуларǎмǎр. Ытларах хĕл каçакан кайǎксене йывǎр килет. Аса илер-ха вĕсене.
Слайд. Кĕвĕ янǎрать. Слайд çине хĕл каçакан кайǎксен ÿкерчĕкĕсем черетпе тухаççĕ.
- Эсир вĕсене пулǎшатǎр-и?
- Мĕн туса пулǎшатǎр?
- Мĕншĕн кайǎксене пулǎшмалла?
Слайд. Ула такка ÿкерчĕкĕ.
Наташа Бурашникова чǎвашла ула такка мĕнле усǎ пани çинчен каласа парать.
Ула такка.
Ула таккка кǎнтǎрлаччен 100 яхǎн йывǎç тĕрĕслесе тухма ĕлкĕрет. Нихǎçан та сиен кумест, вǎрманшǎн чи хǎрушǎ кǎпшанкǎсене пĕтерсе тǎрать. Унсǎр пуçне вǎл чавнǎ хǎвǎлсемпе ытти кайǎк йǎва çавǎрма усǎ курать.
- Кайǎксем усǎллǎ çеç мар, вĕсем çут çанталǎка илем кÿреççĕ. Тĕслĕхрен. Шупашкарти чи илемлĕ вырǎнта, заливра, кǎвакалсем ишсе çÿреççĕ.
Слайд. Кǎвакалсен ÿкерчĕкĕсем.
- Мĕншĕн-ха кǎвакалсем?Мĕншĕн тесен кǎвакалсем Шупашкар хулин гербĕн чĕрĕ символĕсем. Çавǎнпа залива кǎвакалсем янǎ.
Слайд. Шупашкар хулин гербĕ.
- Акǎ Шупашкар хулин гербĕ. Пилĕк кǎвакал вĕçет. Кунти кǎвакалсем Шупашкар ÿссе тĕрекленсе пынине пĕлтереççĕ. Ку çĕнĕ гербǎн авторĕ Элли Михайлович Юрьев.
- Заливра тата тепĕр илемлĕ кайǎксем ишсе çÿреççĕ. Вĕсем - акǎшсем.
Слайд. Акǎшсем заливра.
Аудировани. Учитель акǎшсем çинчен калать.
Акǎшсем – илемлĕ кайǎксем. Вĕсем 40 çул таран пурǎнаççĕ. Апат тиркемеççĕ.
Пирĕн заливра акǎшсем ишсе çÿреççĕ. Вĕсене Краснодар тǎрǎхĕнчен илсе килнç. Пĕр акǎшĕ 10 пин тенкĕ тǎрать.
Кам мĕн ǎнланчĕ?
Дидактика материалĕпе ĕçлесси. Ушкǎнри ĕç.
Слайд. Кǎсǎя ÿкерчĕкĕ. Кĕвĕ янǎрать.
Ачасем виçĕ ушкǎна уйрǎлаççĕ. Вĕсене ĕç материалĕсене валеçсе паратǎп.
Текстсем конверт ǎшĕнче.
Кǎсǎя.
Кǎсǎя усǎллǎ кайǎк. Хурт-кǎпшанкǎсене нумай пĕтерет. Вǎл хĕле хирĕç вĕçсе каймасть. Анчах вĕсене хĕлле апат çитмест. Пирĕн çак усǎллǎ кайǎксене хĕллехи вǎхǎтра пулǎшмалла.
Пĕрремĕш ушкǎнǎн текстра камǎнлǎх падежĕнчи местоимени, иккĕмĕшĕн –мĕнсене? ыйтуна ыйтǎнакан сǎмаха, виççĕмĕш ушкǎнǎн – - малла аффикслǎ сǎмаха тупса доска çине тухса çырмалла.
«Пирĕн кайǎксене пулǎшмалла» предложени пулмалла.
Ачасен пултаруллǎхĕ. Сǎвǎ вулани.
Слайд. Кайǎксем сырǎш çинче апат çини.
Катя Васильева сǎвǎ калать.
Кǎсǎясем.
Пахчана эп сĕтел лартрǎм,
хутǎм тĕрлĕ çимĕçсем.
Пычĕç, ав, кǎсǎясем.
Шутласа та, ак кǎлартǎм:
Çирĕм пиллĕкĕн вĕсем.
Васкасах апат çиеççĕ,
выçса çитнĕ пулмалла,
хушǎран пǎхса илеççĕ
унталла та кунталла –
шикленеççĕ пулмалла.
Презентацисем